Sunday, June 21, 2009

menjadi seorang pendidik

tak pernah sekalipun aku termimpi utk jadi seorg guru atau apa2 yang seumpamanya..
tapi sekarang boleh pula aku TERjadi pensyarah..?
nampaknye seronok jg jadi pensyarah..
seronok2 jg..tapi tanggungjwbnye beSAR.
ada byk kategori pensyarah, tapi kat sini aku nak crita 2 je;

1. penysarah yang sekadar bersyarah, seperti org yang buat pengumuman,abis pengumuman, abis lah, terpulanglah kepada semua yg mendengarnye sama ada nak ambil perhatian atau buat tak tahu je..lu org pikir la sendiri..katanye. tiap2 hari masuk kelas dengan misi utk "menghabiskan silibus/slide".masalh pelajar bukan masalah dia..mungkin dia rase.."alah mmg diorg sume dah mcm ni..nak buat mcm mane lagi..ckp byk pun tak gune.."

2. pensyarah yg mendidik..melihat dengan penuh minat masalah pelajarnye.mengajar dengan penuh kesabaran melayani karenah pelajarnye..risau dengan prestasi pelajarne kerana bimbang ilmu yg diajarkan tak sampai..masalh pelajarnye adalah sebahagian dari masalahnye. penerapan ilmu yg diutamakan, bukan results periksa..sentiasa memberi motivasi utk anak2 pelajarnye terus berusaha..

hmm pastu ada yg kata; susahla gini,eh ini cikgu..bukan pensyarah!

hm kat mane aku? mungkin dekat kategori no 3 yg belum tercatat diatas..aku masih lagi proses memerhati cara dan gaya kerja rakan2 pensyarah di sini, mereka sume bagus2 belaka..aku yg takde langsung pengalaman ni perlu banyak belajar lagi..inysaAllah.ya Allah hanya kepadaMU aku pohon kekuatan!

2 comments:

yaqeenahmad said...

Di tahap kita, anggap mereka sebagai kawan...

Rusmawarni Ramli said...

salam...
saya ni ske baca blog2 orang...
time2 gini, dpan laptop, search tenet jela...
ikhlas katakan, ni 1st time saya baca blog insan muslim yang cam ni,cam diari..ingatkan muslimah je da blog camni...bagus gak...ske gak bace kisah2 org len..as pengajaran lah katakan...