Thursday, May 7, 2009

kasihan...

Alhamdulillah, akhirnya aku diberi kesempatan oleh Allah S.W.T utk update blog yang rasaye mcm berkurun lamanya tak di update.hmm nasib baik tak bersawang. Huhu.
Actually aku baru je selesai menanda kertas2 periksa student2 aku. Hmm ramai yang fail.. takpalah mmg aku dah jangka dah.. aku redha je lah. Yang aku tahu aku dah buat yang terbaik dalam kekangan masa dan kekalutan menghabiskan silibus yg ada.
Kerja gila.. bila difikir2kan balik, kesian gak budak2 aku ni. Aku terpaksa balun 5 chapter dalam mase 5 minggu?! Mcm mana la budak2 tak pening2 lalat. Bukan subjek ringan2 pula tu. Subjek teori litar tu…
Hmm nak buat mcm mana, tak banyak yang aku dapat bantu. Mmg aku terpaksa buat mcm tu. Boleh pula lect diorang yang sblm ni blah mcm tu je… tak patut..tak patut.. ditinggalkan terkapai2 budak2 tu. Pastu aku masuk, sebulan sebelum final, so kuliah, tutorial, sume jd express.. bayangkan la, sehari selepas lapor diri terus masuk kelas. Eh pelik juga kan , bila pulak aku buat nota kuliah? Bila pulak aku nak study balik? Alhamdulillah nasib baik pertolongan Allah sampai dan aku dapat nota2 aku yg lama dulu dan onda spot Allah bagi aku ilham apa yang perlu diajarkan. Apa yang aku mampu katakana masa tu – ‘subhanallah..’
Takpa lah biarkanlah yg fail tu.. kat kelas pun aku slalu canang2 kan yang kalau fail subjek ni perkara biasa, member2 dulu ada yg sampai 5 kali repeat paper ni.
sem depan ngadap org lain pulak..aku dah tak ngajar subjek ni..
apa pun bagi aku, pensyarah tak patut dipersalahkan 100% kalau budak2 ni fail.. bagi aku they themselves deserve to fail. Mereka ni ade penyakit malas, tak kesah, tak ambil tahu yg kronik. Nmpak perbezaannya. Yg rajin Alhamdulillah, sume boleh buat. Yg taknak rajin tu takdapatla aku nak menolong.
Bak kata sapa ntah,
kita boleh bawak lembu tuk ke lopak air, tapi kita tak boleh nak paksa lembu minum air…

No comments: